Kiedy system zaczyna straszyć

W związku z wieloma pytaniami dotyczącymi zgodności programów z systemami operacyjnymi i bazami danych, oraz cyklem życia różnych produktów firmy Microsoft pozwoliliśmy sobie sporządzić małe podsumowanie.

 

ZASADY OGÓLNE

 

Firma Microsoft udziela wsparcia dla swoich produktów w dwóch, różnych funkcjonalnie fazach.

Pierwsza faza to wsparcie główne, drugie to wsparcie rozszerzone, które w zasadzie lepiej byłoby nazwać dodatkowym.

Co w praktyce oznacza wsparcie główne i dodatkowe (rozszerzone)?

 

W okresie, gdy dostępne jest wsparcie główne, system jest cały czas rozwijany. Pojawiają się poprawki bezpieczeństwa, poprawki wydajności, są implementowane nowe rozwiązania. W tym czasie wszystkie nowości w zasadzie powinny działać, a jeśli nie działają to po kolejnej poprawce powinny zacząć.

Po zakończeniu wsparcia głównego system przestaje być rozwijany. Są natomiast dostępne poprawki bezpieczeństwa i wprowadzane są istotne poprawki wydajności.

 

W okresie wsparcia rozszerzonego, czy jak niektórzy wolą dodatkowego, nie możemy już liczyć na pojawianie się nowych rozwiązań czy aktualizacji dotychczasowych, jeśli nie obejmują one zagadnień istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa system lub wydajność.

Jest to okres tak zwanego wygaszania produktu.

Użytkowanie wygaszanego oprogramowania, zwłaszcza w początkowym okresie nie powinno nastręczać problemów, ale im bliżej końca, tym częściej możemy się liczyć z większymi lub mniejszymi problemami.

W chwili gdy piszę ten artykuł taka sytuacja dotknęła użytkowników systemy Windows Server 2008. Mimo, że wsparcie rozszerzone jeszcze jest, to system nie został rozbudowany o protokół TLS 1.2, a co za tym idzie nie możliwe jest używanie Windows Server 2008 do przesyłania plików podpisanych elektronicznie do urzędów skarbowych i ZUS.

ILE CZASU MOŻNA LICZYĆ NA WSPARCIE?

 

Generalna zasada jest taka, że główny proces wsparcia trwa 5 lat od daty premiery produktu i 2 lata od daty premiery następcy produktu.

Wsparcie rozszerzone, trwa 5 lat po zakończeniu głównego wsparcia i 2 lata od daty premiery drugiego następcy produktu.

Liczą się późniejsze daty. Warto zwrócić uwagę, że jest to zasada generalna i są od niej wyjątki. Szczególnym przypadkiem są wydłużenia poszczególnych gałęzi wsparcia przy pojawieniu się serwis paków.

Poniżej znajduje się lista systemów operacyjnych oraz serwerów SQL z datami zakończenia wsparcia. We wszystkich przypadkach daty te dotyczą wersji z najnowszymi paczkami serwisowymi.

NASZE ZALECENIA

 

Już w momencie zakupu nowego komputera, serwera, czy bazy danych można śmiało zrobić kilka założeń, które w przyszłości spowodują, że nie będziemy zaskoczeni koniecznością wprowadzenia zmian.

Wszystkim naszym klientom polecamy planowanie zakupów w oparciu o 3 bardzo proste punkty:

Kupując sprzęt komputerowy, system operacyjny czy serwer bazy danych, należy się liczyć się z cyklem życia nie przekraczającym 5 lat. Każdy dodatkowy rok to bonus.

Gdy któryś z produktów wchodzi w cykl wsparcia rozszerzonego należy zacząć budować budżet na jego zmianę

Kupując produkt, którego główne wsparcie zbliża się do końca, sprawdźmy, czy nie da się dokupić do niego opcji aktualizacji.

Tabela "zdatności do spożycia"
Zakończenie wsparcia Nazwa systemu
2014.04.08 Windows XP
2014.04.08
2015.07.14 Windows Server 2003
2016.01.12 Windows 8
2016.04.12 SQL Server 2005
2017.04.11 Windows Vista
2017.10.10 Office 2007
2019.07.09 SQL Server 2008/2008 R2
2020.01.14 Windows Server 2008/2008 R2
2020.01.14 Windows 7
2020.10.13 Office 2010
2022.07.12 SQL Server 2012
2023.01.10 Windows 8.1
2023.04.11 Office 2013
2023.10.10 Windows Server 2012/2012 R2
2024.07.09 SQL Server 2014
2025.10.14 Windows 10
2025.10.14 Office 2016
2026.07.14 SQL Server 2016
2027.01.11 Windows Server 2016
2027.10.12 SQL Server 2017