W związku z wieloma pytaniami dotyczącymi zgodności programów z systemami operacyjnymi i bazami danych, oraz cyklem życia różnych produktów firmy Microsoft pozwoliliśmy sobie sporządzić małe podsumowanie.
Zasady ogólne
Firma Microsoft udziela wsparcia dla swoich produktów w dwóch, różnych funkcjonalnie fazach. Pierwsza faza to wsparcie główne, drugie to wsparcie rozszerzone, które w zasadzie lepiej byłoby nazwać dodatkowym.
Co w praktyce oznacza wsparcie główne i dodatkowe (rozszerzone)?
W okresie, gdy dostępne jest wsparcie główne, system jest cały czas rozwijany. Pojawiają się poprawki bezpieczeństwa, poprawki wydajności, są implementowane nowe rozwiązania. W tym czasie wszystkie nowości w zasadzie powinny działać, a jeśli nie działają to po kolejnej poprawce powinny zacząć.
Po zakończeniu wsparcia głównego system przestaje być rozwijany. Są natomiast dostępne poprawki bezpieczeństwa i wprowadzane są istotne poprawki wydajności.
W okresie wsparcia rozszerzonego, czy jak niektórzy wolą dodatkowego, nie możemy już liczyć na pojawianie się nowych rozwiązań czy aktualizacji dotychczasowych, jeśli nie obejmują one zagadnień istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa system lub wydajność. Jest to okres tak zwanego wygaszania produktu.
Użytkowanie wygaszanego oprogramowania, zwłaszcza w początkowym okresie nie powinno nastręczać problemów, ale im bliżej końca, tym częściej możemy się liczyć z większymi lub mniejszymi problemami.
W chwili gdy piszę ten artykuł taka sytuacja dotknęła użytkowników systemy Windows Server 2008. Mimo, że wsparcie rozszerzone jeszcze jest, to system nie został rozbudowany o protokół TLS 1.2, a co za tym idzie nie możliwe jest używanie Windows Server 2008 do przesyłania plików podpisanych elektronicznie do urzędów skarbowych i ZUS.
Liczą się późniejsze daty. Warto zwrócić uwagę, że jest to zasada generalna i są od niej wyjątki. Szczególnym przypadkiem są wydłużenia poszczególnych gałęzi wsparcia przy pojawieniu się serwis paków.
Poniżej znajduje się lista systemów operacyjnych oraz serwerów SQL z datami zakończenia wsparcia. We wszystkich przypadkach daty te dotyczą wersji z najnowszymi paczkami serwisowymi.
Ile czasu można liczyć na wsparie?
Generalna zasada jest taka, że główny proces wsparcia trwa 5 lat od daty premiery produktu i 2 lata od daty premiery następcy produktu.
Wsparcie rozszerzone, trwa 5 lat po zakończeniu głównego wsparcia i 2 lata od daty premiery drugiego następcy produktu.
Nasze zalecenia
Już w momencie zakupu nowego komputera, serwera, czy bazy danych można śmiało zrobić kilka założeń, które w przyszłości spowodują, że nie będziemy zaskoczeni koniecznością wprowadzenia zmian.
Wszystkim naszym klientom polecamy planowanie zakupów w oparciu o 3 bardzo proste punkty:
Kupując sprzęt komputerowy, system operacyjny czy serwer bazy danych, należy się liczyć się z cyklem życia nie przekraczającym 5 lat. Każdy dodatkowy rok to bonus.
Gdy któryś z produktów wchodzi w cykl wsparcia rozszerzonego należy zacząć budować budżet na jego zmianę
Kupując produkt, którego główne wsparcie zbliża się do końca, sprawdźmy, czy nie da się dokupić do niego opcji aktualizacji.
| Tabela "zdatności do spożycia" | |
|---|---|
| Zakończenie wsparcia | Nazwa systemu |
| 2014.04.08 | Windows XP |
| 2014.04.08 | |
| 2015.07.14 | Windows Server 2003 |
| 2016.01.12 | Windows 8 |
| 2016.04.12 | SQL Server 2005 |
| 2017.04.11 | Windows Vista |
| 2017.10.10 | Office 2007 |
| 2019.07.09 | SQL Server 2008/2008 R2 |
| 2020.01.14 | Windows Server 2008/2008 R2 |
| 2020.01.14 | Windows 7 |
| 2020.10.13 | Office 2010 |
| 2022.07.12 | SQL Server 2012 |
| 2023.01.10 | Windows 8.1 |
| 2023.04.11 | Office 2013 |
| 2023.10.10 | Windows Server 2012/2012 R2 |
| 2024.07.09 | SQL Server 2014 |
| 2025.10.14 | Windows 10 |
| 2025.10.14 | Office 2016 |
| 2026.07.14 | SQL Server 2016 |
| 2027.01.11 | Windows Server 2016 |
| 2027.10.12 | SQL Server 2017 |


